PRIVACYVERKLARING

Laatste versie: 18 oktober 2023

De Boots apotheek applicatie (de “App”) biedt verschillende zorg gerelateerde services aan, allemaal namens jouw apotheek. Als je gebruik maakt van de services via deze applicatie worden er privacygevoelige gegevens (ook wel: persoonsgegevens) van jou verwerkt. Op het moment dat je de app gaat gebruiken vragen we je toestemming om jouw gegevens te verwerken zodat je de app kan gebruiken. Wil je niet dat we nog langer jouw persoonsgegevens verwerken ten behoeve van de app, verwijder dan de app.

Uiteraard is het waarborgen van jouw privacy van groot belang voor ons. Wij begrijpen dat het succes van onze services afhankelijk is van het vertrouwen dat je hebt in hoe wij met jouw gevoelige persoonsgegevens omgaan.

In deze privacyverklaring leggen we je uit hoe wij dit doen, welke gegevens wij van je verwerken, hoe we ze verwerken en waarom. We willen graag dat je begrijpt hoe wij met jouw data omgaan, en de manier waarop wij jouw gegevens verwerken. Zodat je een goede afweging kunt maken en in controle bent over je data. We raden je dan ook aan om de privacyverklaring zorgvuldig door te lezen.

Deze privacyverklaring is van toepassing op alle activiteiten die plaatsvinden in de App. Het reguliere privacybeleid van Boots apotheken blijft van toepassing. Dit document beschrijft slechts, in aanvulling op dat reguliere beleid, wat er gebeurt bij het gebruik van de App.
Het is denkbaar dat bij nieuwe versies van de App deze privacyverklaring wordt gewijzigd. Mocht dat zo zijn, dan zal dat worden gemeld bij eerste gebruik van de App.

WELKE PERSOONLIJKE GEGEVENS WORDEN VERWERKT EN HOE KOMEN WE ERAAN?

We onderscheiden een aantal type gegevens. Gegevens die je zelf invoert, bijvoorbeeld tijdens het aanmeldproces van de App, het opvoeren van eigen medicatie of gebruikersvoorkeuren. En gegevens die we ophalen uit de administratie van de door jou geselecteerde apotheek en waar jij bent ingeschreven als patiënt.

Aanmeldgegevens (zelf ingegeven)

  • Een e-mailadres en wachtwoord OF gebruikersnaam en wachtwoord van een bestaand Apple, Google of Microsoft account
  • Een apotheek
  • Een Burgerservicenummer (BSN)

Organisatiegegevens (opgehaald)

  • De gegevens van jouw apotheek, zoals locatie, contact informatie, openingstijden en diensten

Medische gegevens (opgehaald)

  • Jouw actieve medicatie, opgebouwd op basis van de medicatie zoals geleverd door jouw apotheek

Medische gegevens (zelf ingegeven)

  • Eigen opgevoerde medicatie om het medicatiedossier compleet te maken
  • Medicatiegebruik momenten voor activeren van de medicatieherinneringen
  • Afhandeling van de medicatie herinneringen; ingenomen, overgeslagen of uitgesteld

WELKE DATA SLAAN WE OP EN HOE LANG BEWAREN WE JOUW DATA?

Het is in de eerste plaats je apotheek die bepaalt hoe lang je gegevens worden bewaard.

Bij gebruik van de App worden gegevens op het centrale platform van de App opgeslagen en sommige gegevens ook lokaal op het toestel.

Alle gegevens worden op het centrale platform van de App opgeslagen om vanuit daar de App op de telefoon te voorzien van de gegevens. De centraal opgeslagen gegevens worden verwijderd zodra het account via de App wordt verwijderd en blijven bewaard zolang je als gebruiker staat geregistreerd.

We slaan specifieke gegevens ook lokaal op, zodat je ook met de App kunt werken als je niet verbonden bent met het Internet.

De data die we lokaal versleuteld opslaan zijn:

  • Persoonsgegevens;
  • Medische gegevens;
  • Inname herinneringen;
  • Gebruikersinstellingen;
  • Apotheek;
  • Persoons_id in de apotheek;
  • Gebruik TouchID.

De bewaartermijn van de gegevens die opgeslagen zijn op het toestel is direct afhankelijk van de gebruiksduur van de App. Mocht je niet langer gebruik willen maken van de services van deze App dan de-installeer je de App op de gebruikelijke manier. Tijdens het de-installatieproces worden ook alle lokaal opgeslagen gegevens van je toestel verwijderd.

SAMENWERKING MET ANDERE PARTIJEN

Om de App aan te kunnen bieden werkt Boots apotheken (ook wel: Boots Nederland, onderdeel van Alliance Apotheek Nederland B.V), via haar groepsmaatschappij Alliance Healthcare Nederland, samen met SmartMed Pharmacy B.V. Smartmed is een IT-bedrijf dat software levert aan onder andere apotheken.
SmartMed doet niets uit eigen initiatief met jouw gegevens, het is en blijft de apotheek die bepaalt welke gegevens in de administratie worden ingevoerd, gewijzigd of verwijderd en welke verwerkingen plaatsvinden.

HOE WERKT HET AANMELDPROCES?

Stap1:
Om de App te kunnen gebruiken moet je eerst een gebruikersaccount aanmaken.

Hiervoor worden de volgende opties aangeboden:

  • Aanmaken van een account door je e-mailadres in te vullen en een wachtwoord aan te maken. Om er zeker van te zijn dat dit een juist e-mailadres is, ontvang je een verificatiemail in je mailbox met de vraag om je e-mailadres te bevestigen.
  • Aanmaken van een account door gebruik te maken van een bestaand Apple, Google of Microsoft account. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande gebruikersnaam en het bijbehorend wachtwoord. Er worden geen gegevens met de verschillende partijen gedeeld.

Voor het aanmaken van een gebruikersaccount maken wij, tot en met versie 1.1 van de App, gebruik van Auth0. Zie ook www.auth0.com.
Voor het aanmaken van een gebruikersaccount maken wij, vanaf versie 2.0 van de App, gebruik van Keycloak. Zie ook www.keycloak.org
Vanuit veiligheidsoverweging maken wij bewust geen gebruik van het koppelen met social media accounts.

Stap 2:
De volgende stap is het koppelen van je apotheek aan de app.

Wij vragen je om jouw apotheek te selecteren en namens je apotheek jezelf kenbaar te maken met je Burgerservicenummer.
Op basis van het geverifieerde gebruikersaccount uit stap 1 en het Burgerservicenummer zijn we in staat om automatisch een vertrouwde koppeling te leggen tussen de App en de administratie van de apotheek. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je bekend bent in de apotheekadministratie.

Het Burgerservicenummer wordt gebruikt in de aanvraag om daadwerkelijk vast te stellen dat we met de juiste persoon te maken hebben en gegevens alleen terecht komen bij de persoon in kwestie. De aanvraag wordt versleuteld verzonden.

Nu we hebben vastgesteld wie je bent en herkend bent in de administratie van jouw apotheek, zijn we in staat om de volgende informatie te tonen in de App.

  • Persoonlijke gegevens, zoals naam, geslacht, geboortedatum en Burgerservicenummer
  • Apotheekgegevens, zoals naam, locatie, contactgegevens, openingstijden, diensten
  • Medische gegevens. Jouw actieve medicatie. Hiermee tonen wij het actieve medicatie overzicht (AMO) gebaseerd op de medicatie zoals geleverd door jouw apotheek.

VEILIGHEIDSMAATREGELEN

Boots apotheken heeft passende technische en organisatorische maatregelen getroffen om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Het beveiligingsniveau is in overeenstemming met de verwachtingen, die in het maatschappelijk verkeer leven met betrekking tot partijen als Boots apotheken, en ingeregeld met inachtneming van de normen die gelden voor ISO 27001 en NEN 7510 e.v.

SmartMed Pharmacy B.V. beschikt over een intern kwaliteitssysteem waarmee de organisatie en interne processen continu getoetst en verbeterd worden. SmartMed is ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd en werkt in overeenstemming met alle belangrijke richtlijnen van informatieveiligheid in de zorg.

Lokaal opgeslagen data wordt versleuteld opgeslagen en is alleen te ontsluiten met de juiste sleutel vanuit de App. Anderen kunnen deze gegevens dus niet inzien.

Elke communicatie vindt versleuteld plaats via HTTPS. Netwerkservers staan in beveiligde datacentra binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en worden gecontroleerd.

JE RECHTEN

Een belangrijk aspect van de AVG is dat personen waarvan persoonsgegevens worden verwerkt bepaalde rechten hebben. Hierdoor heb je meer zeggenschap over je gegevens. Welke rechten je hebt en hoe je daar gebruik van kunt maken staat hieronder beschreven.

Toestemming – Voordat je de App kunt gebruiken verleen je je toestemming voor het verwerken van jouw (bijzondere) persoonsgegevens. Je kunt je toestemming weer intrekken door de App te verwijderen.

Informatieplicht – Je hebt het recht om te weten wat Boots apotheken met je (bijzondere) persoonsgegevens doet en waarom. Deze privacyverklaring geeft je deze informatie. Heb je nog vragen dan kan je contact opnemen.

Recht op inzage – Je hebt het recht om in te zien welke (bijzondere) persoonsgegevens Boots apotheken verwerkt. Je kunt dit via de App zien, of je kunt inzage vragen bij je eigen apotheek.

Recht op elektronische inzage en afschrift – Je hebt het recht om je medicatiegegevens elektronisch in te zien en een elektronisch afschrift hiervan te ontvangen. Je kunt dit via de App zien of vragen aan je eigen apotheek.

Recht op verwijdering (recht op vergetelheid) – Je hebt het recht om jouw (bijzondere) persoonsgegevens te laten wissen. Houd er rekening mee dat er mogelijk wettelijke eisen zijn om je gegevens te bewaren waardoor die dus niet gewist kunnen worden.

Recht op rectificatie en aanvulling – Je hebt het recht om jouw (bijzondere) persoonsgegevens, die Boots apotheken verwerkt, te (laten) wijzigen indien deze niet correct of up-to-date zijn.

Recht op bezwaar – Je hebt het recht om op ieder gewenst moment bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw (bijzondere) persoonsgegevens.

Recht op beperking – Je hebt het recht om minder (bijzondere) persoonsgegevens door Boots apotheken te laten verwerken.

Recht op overdracht (dataportabiliteit) – Je hebt het recht om jouw (bijzondere) persoonsgegevens over te dragen of indien mogelijk door Boots apotheken over te laten dragen.

Recht op logging – Je hebt het recht om een afschrift te ontvangen van de loggingsgegevens van jouw medisch dossier. Dit betreft informatie over (i) wie informatie via het elektronisch uitwisselingssysteem beschikbaar heeft gesteld en wanneer, en (ii) wie informatie heeft ingezien/opgevraagd en wanneer.

Om van je rechten gebruik te maken kun je een verzoek indienen bij je eigen apotheek, of bij Boots Support via nummer 088-1040980. Vermeld bij het verzoek dat het gaat om uitoefening van AVG privacy rechten en om welk recht het gaat. Nadat het verzoek in behandeling is genomen wordt er contact met je opgenomen en zul je jezelf moeten kunnen identificeren. Het is mogelijk dat door wettelijke bepalingen bepaalde persoonsgegevens voor een specifieke termijn bewaard moeten blijven.

VRAGEN? OPMERKINGEN? KLACHTEN?

Op internationaal niveau is een Functionaris voor gegevensbescherming aangesteld. Indien je met hem in contact wilt komen, neem dan contact op met onze Privacy Officer.

Als je vragen, opmerkingen of klachten hebt over (de toepassing van) het privacybeleid van Boots apotheken, neem contact op met de Privacy Officer van Boots apotheken, via: privacyofficer@alliance-healthcare.nl.

Daarnaast kun je je wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP is de Nederlandse onafhankelijk toezichthouder op het gebruik van persoonsgegevens. Meer informatie over de AP vind je op de website (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/) of bel op werkdagen naar 088-1805250.
Neem voor niet-privacy gerelateerde vragen contact op met: klantenservice@bootsapotheek.nl.

PRIVACYVERKLARING

Laatste versie: 18 oktober 2023

De Boots apotheek applicatie (de “App”) biedt verschillende zorg gerelateerde services aan, allemaal namens jouw apotheek. Als je gebruik maakt van de services via deze applicatie worden er privacygevoelige gegevens (ook wel: persoonsgegevens) van jou verwerkt.

Uiteraard is het waarborgen van jouw privacy van groot belang voor ons. Wij begrijpen dat het succes van onze services afhankelijk is van het vertrouwen dat je hebt in hoe wij met jouw gevoelige persoonsgegevens omgaan.

In deze privacyverklaring leggen we je uit hoe wij dit doen, welke gegevens wij van je verwerken, hoe we ze verwerken en waarom. We willen graag dat je begrijpt hoe wij met jouw data omgaan, en de manier waarop wij jouw gegevens verwerken. Zodat je een goede afweging kunt maken en in controle bent over je data. We raden je dan ook aan om de privacyverklaring zorgvuldig door te lezen.

Deze privacyverklaring is van toepassing op alle activiteiten die plaatsvinden in de App. Het reguliere privacybeleid van Boots apotheken blijft van toepassing. Dit document beschrijft slechts, in aanvulling op dat reguliere beleid, wat er gebeurt bij het gebruik van de App.
Het is denkbaar dat bij nieuwe versies van de App deze privacyverklaring wordt gewijzigd. Mocht dat zo zijn, dan zal dat worden gemeld bij eerste gebruik van de App.

WELKE PERSOONLIJKE GEGEVENS WORDEN VERWERKT EN HOE KOMEN WE ERAAN?

We onderscheiden een aantal type gegevens. Gegevens die je zelf invoert, bijvoorbeeld tijdens het aanmeldproces van de App, het opvoeren van eigen medicatie of gebruikersvoorkeuren. En gegevens die we ophalen uit de administratie van de door jou geselecteerde apotheek en waar jij bent ingeschreven als patiënt.
Aanmeldgegevens (zelf ingegeven)

  • Een e-mailadres en wachtwoord OF gebruikersnaam en wachtwoord van een bestaand Apple, Google of Microsoft account
  • Een apotheek
  • Een Burgerservicenummer (BSN)

Organisatiegegevens (opgehaald)

  • De gegevens van jouw apotheek, zoals locatie, contact informatie, openingstijden en diensten

Medische gegevens (opgehaald)

  • Jouw actieve medicatie, opgebouwd vanuit de medicatie zoals geleverd door jouw apotheek.

WELKE DATA SLAAN WE OP EN HOE LANG BEWAREN WE JOUW DATA?

Het is in de eerste plaats je apotheek die bepaalt hoe lang je gegevens worden bewaard.

Bij gebruik van de App worden sommige gegevens lokaal op het toestel opgeslagen. We slaan deze gegevens lokaal op, zodat je ook met de App kunt werken als je niet verbonden bent met het Internet.

De data die we lokaal versleuteld opslaan zijn:

  • Persoonsgegevens;
  • Medische gegevens;
  • Gebruikersinstellingen;
  • Apotheek;
  • Persoons_id in de apotheek;
  • Gebruik TouchID.

De bewaartermijn van de gegevens die opgeslagen zijn op het toestel is direct afhankelijk van de gebruiksduur van de App. Mocht je niet langer gebruik willen maken van de services van deze App dan de-installeer je de App op de gebruikelijke manier. Tijdens het de-installatieproces worden ook alle lokaal opgeslagen gegevens van je toestel verwijderd.

SAMENWERKING MET ANDERE PARTIJEN

Om de App aan te kunnen bieden werkt Boots apotheken (ook wel: Boots Nederland, onderdeel van Alliance Apotheek Nederland B.V), via haar groepsmaatschappij Alliance Healthcare Nederland, samen met SmartMed Pharmacy B.V. Smartmed is een IT-bedrijf dat software levert aan onder andere apotheken.
SmartMed doet niets uit eigen initiatief met jouw gegevens, het is en blijft de apotheek die bepaalt welke gegevens in de administratie worden ingevoerd, gewijzigd of verwijderd en welke verwerkingen plaatsvinden.


HOE WERKT HET AANMELDPROCES?

Stap1:
Om de App te kunnen gebruiken moet je eerst een gebruikersaccount aanmaken.

Hiervoor worden de volgende opties aangeboden:

  • Aanmaken van een account door je e-mailadres in te vullen en een wachtwoord aan te maken. Om er zeker van te zijn dat dit een juist e-mailadres is, ontvang je een verificatiemail in je mailbox met de vraag om je e-mailadres te bevestigen. 
  • Aanmaken van een account door gebruik te maken van een bestaand Apple, Google of Microsoft account. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande gebruikersnaam en het bijbehorend wachtwoord. Er worden geen gegevens met de verschillende partijen gedeeld.

Voor het aanmaken van een gebruikersaccount maken wij, tot en met versie 1.1 van de App, gebruik van Auth0. Zie ook www.auth0.com.

Voor het aanmaken van een gebruikersaccount maken wij, vanaf versie 2.0 van de App, gebruik van Keycloak. Zie ook www.keycloak.org.

Stap 2:
De volgende stap is het koppelen van je apotheek aan de App.

Wij vragen je om jouw apotheek te selecteren en namens je apotheek jezelf kenbaar te maken met je Burgerservicenummer.
Op basis van het geverifieerde gebruikersaccount uit stap 1 en het Burgerservicenummer zijn we in staat om automatisch een vertrouwde koppeling te leggen tussen de App en de administratie van de apotheek. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je bekend bent in de apotheekadministratie.

Het Burgerservicenummer wordt gebruikt in de aanvraag om daadwerkelijk vast te stellen dat we met de juiste persoon te maken hebben en gegevens alleen terecht komen bij de persoon in kwestie. De aanvraag wordt versleuteld verzonden.

Nu we hebben vastgesteld wie je bent en herkend bent in de administratie van jouw apotheek, zijn we in staat om de volgende informatie te tonen in de App.

  • Persoonlijke gegevens, zoals naam, geslacht, geboortedatum en Burgerservicenummer
  • Apotheekgegevens, zoals naam, locatie, contactgegevens, openingstijden, diensten
  • Medische gegevens. Jouw actieve medicatie. Hiermee tonen wij het actieve medicatie overzicht (AMO) gebaseerd op de medicatie zoals geleverd door jouw apotheek.

VEILIGHEIDSMAATREGELEN

Boots apotheken heeft passende technische en organisatorische maatregelen getroffen om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Het beveiligingsniveau is in overeenstemming met de verwachtingen, die in het maatschappelijk verkeer leven met betrekking tot partijen als Boots apotheken, en ingeregeld met inachtneming van de normen die gelden voor ISO 27001 en NEN 7510 e.v.

SmartMed Pharmacy B.V. beschikt over een intern kwaliteitssysteem waarmee de organisatie en interne processen continu getoetst en verbeterd worden. SmartMed is ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd en werkt in overeenstemming met alle belangrijke richtlijnen van informatieveiligheid in de zorg.

Lokaal opgeslagen data wordt versleuteld opgeslagen en is alleen te ontsluiten met de juiste sleutel vanuit de App. Anderen kunnen deze gegevens dus niet inzien.

Elke communicatie vindt versleuteld plaats via HTTPS. Netwerkservers staan in beveiligde datacentra binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en worden gecontroleerd.

JE RECHTEN

Een belangrijk aspect van de AVG is dat personen waarvan persoonsgegevens worden verwerkt bepaalde rechten hebben. Hierdoor heb je meer zeggenschap over je gegevens. Welke rechten je hebt en hoe je daar gebruik van kunt maken staat hieronder beschreven.

Toestemming – Voordat je de App kunt gebruiken verleen je je toestemming voor het verwerken van jouw (bijzondere) persoonsgegevens. Je kunt je toestemming weer intrekken door de App te verwijderen.

Informatieplicht – Je hebt het recht om te weten wat Boots apotheken met je (bijzondere) persoonsgegevens doet en waarom. Deze privacyverklaring geeft je deze informatie. Heb je nog vragen dan kan je contact opnemen.

Recht op inzage – Je hebt het recht om in te zien welke (bijzondere) persoonsgegevens Boots apotheken verwerkt. Je kunt dit via de App zien, of je kunt inzage vragen bij je eigen apotheek.

Recht op elektronische inzage en afschrift – Je hebt het recht om je medicatiegegevens elektronisch in te zien en een elektronisch afschrift hiervan te ontvangen. Je kunt dit via de App zien of vragen aan je eigen apotheek.

Recht op verwijdering (recht op vergetelheid) – Je hebt het recht om jouw (bijzondere) persoonsgegevens te laten wissen. Houd er rekening mee dat er mogelijk wettelijke eisen zijn om je gegevens te bewaren waardoor die dus niet gewist kunnen worden.

Recht op rectificatie en aanvulling – Je hebt het recht om jouw (bijzondere) persoonsgegevens, die Boots apotheken verwerkt, te (laten) wijzigen indien deze niet correct of up-to-date zijn.

Recht op bezwaar – Je hebt het recht om op ieder gewenst moment bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw (bijzondere) persoonsgegevens.

Recht op beperking – Je hebt het recht om minder (bijzondere) persoonsgegevens door Boots apotheken te laten verwerken.

Recht op overdracht (dataportabiliteit) – Je hebt het recht om jouw (bijzondere) persoonsgegevens over te dragen of indien mogelijk door Boots apotheken over te laten dragen.

Recht op logging – Je hebt het recht om een afschrift te ontvangen van de loggingsgegevens van jouw medisch dossier. Dit betreft informatie over (i) wie informatie via het elektronisch uitwisselingssysteem beschikbaar heeft gesteld en wanneer, en (ii) wie informatie heeft ingezien/opgevraagd en wanneer.

Om van je rechten gebruik te maken kun je een verzoek indienen bij je eigen apotheek, of bij Boots Support via nummer 088-1040980. Vermeld bij het verzoek dat het gaat om uitoefening van AVG privacy rechten en om welk recht het gaat. Nadat het verzoek in behandeling is genomen wordt er contact met je opgenomen en zul je jezelf moeten kunnen identificeren. Het is mogelijk dat door wettelijke bepalingen bepaalde persoonsgegevens voor een specifieke termijn bewaard moeten blijven.

VRAGEN? OPMERKINGEN? KLACHTEN?

Op internationaal niveau is een Functionaris voor gegevensbescherming aangesteld. Indien je met hem in contact wilt komen, neem dan contact op met onze Privacy Officer.

Als je vragen, opmerkingen of klachten hebt over (de toepassing van) het privacybeleid van Boots apotheken, neem contact op met de Privacy Officer van Boots apotheken, via: privacyofficer@alliance-healthcare.nl.

Daarnaast kun je je wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP is de Nederlandse onafhankelijk toezichthouder op het gebruik van persoonsgegevens. Meer informatie over de AP vind je op de website (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/) of bel op werkdagen naar 088-1805250.
Neem voor niet-privacy gerelateerde vragen contact op met: klantenservice@bootsapotheek.nl.

"
Scroll to top